مزایا و معایب وردپرس، راهنمای سریع + جدول

مزایا و معایب وردپرس

در این مقاله در مورد مزایا و معایب وردپرس صحبت میکنیم و اطلاعاتی راجع به اینکه چقدر میتواند برای کسب و کار شما مؤثر باشد در اختیار شما قرار میدهیم.

بر اساس داده های W3techs  کمتر از نیمی از ۱۰ میلیون وب سایتی که در وب وجود دارد از وردپرس استفاده میکنند. در چند سال اخیر این آمار رشد سریعی داشته طوری که از ۳۲.۷ درصد به ۴۳ درصد افزایش یافته است.

در سالهای ابتدایی، وردپرس تنها یک پلتفرم بلاگ بود. ولی حالا وردپرس بزرگترین و یکی از معروفترین سیستمهای مدیریت محتوا در بازار به حساب می آید. در حال حاضر وردپرس سیستم مدیریت محتوای پیشتاز در این صنعت میباشد.

وقتی صحبت از بهترین پلتفرم برای ساخت وب سایت به میان می آید، وردپرس نامیست که بیش از دیگران شنیده میشود. این پلت فرم متن باز انتخاب اول بیشتر وبلاگ نویسان برای داشتن وب سایتهای جذاب است. البته وردپرس رقیبان سختی هم دارد خصوصا در سالهایی که شهرت جوملا و دروپال در حال افزایش بود. با وجود رقبای جدیدی مثل ویکس، بازار وردپرس آن قدر داغ هست که  فعلا بتواند فاصله زیاد خود را با همه رقیبان حفظ کند.

تفاوت وردپرس با برنامه نویسی

شما میتوانید برای طراحی سایت خود از یک برنامه نویس کمک بگیرید تا با کدنویسی سایتتان را توسعه دهد یا از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کنید. وقتی با وردپرس کار میکنید دیگر نیازی به یک برنامه نویس حرفه ای ندارید و سایتتان را به صورت بخش های از قبل آماده کنار هم میچینید تا چیزی شود که مورد نظرتان است. البته برای سفارشی سازی قالب و پلاگینهای وردپرس باز هم نیاز به برنامه نویس وردپرس خواهید داشت اما این نیاز به مراتب محدودتر از زمانی است که بخواهید سایتتان از صفر کد نویسی شود.

در این مقاله مزیت ها و عیب های طراحی وب سایت با وردپرس را مورد بررسی قرار میدهیم تا به تصمیم گیری درست شما در این زمینه کمک کنیم. بهتر است قبل از رسیدن به جزئیات، عنوان این مزیت ها و عیب ها را در جدول زیر ببینیم:

مزیت ها عیب ها
کاربر پسند بودن سفارشی سازی
پلاگین ها ( افزونه ها) امنیت
دوستدار سئو بودن کم بودن سرعت
واکنشگرا بودن (ریسپانسیو)  
کاربران زیاد  
مدیریت آسان  
جدول مزایا و معایب وردپرس

بهتر است ابتدا در مورد مزایا و نقاط قوت وردپرس صحبت کنیم.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

مزایای وردپرس

 

مزایای طراحی سایت با وردپرس

۱- کاربر پسند بودن

استفاده از سیستم مدیریت محتوایی همچون وردپرس  به شما به عنوان مدیر سایت اجاز میدهد که  به سادگی صفحات را ویرایش کنید، در پنل مدیریت سایت قدرت تغییر هر چیزی را داشته باشید و مطالب جدید را بارگذاری کنید.

مالک سایت بدون داشتن دانش فنی مثل مدیریت سایت و کدنویسی می تواند سایت را ویرایش و نگهداری کند و با قابلیتهایی مثل کشیدن و رها کردن به سادگی هر کاری میخواهد در سایت خود انجام دهد.

۲- افزونه ها

یکی از بزرگترین مزایا و نقاط قوت وردپرس داشتن بیش از ۴۵ هزار افزونه (پلاگین)  تقریبا برای هر کاری که فکرش را بکنید است. هیچ فرقی نمیکند که شما میخواهید کاری مرتبط با سئو انجام دهید یا اینکه بخواهید سایت خود را آنالیز کنید در هر صورت شما میتوانید افزونه ی ویژه  برای هر کاری بیابید.

این یعنی شما برای اضافه کردن امکاناتی به سایتتان لازم نیست حتی یک خط کد بنویسید تنها کافیست افزونه مخصوص آن قابلیت را نصب کنید و از استفاده از آن لذت ببرید.

۳- دوستدار سئو بودن

افزونه های وردپرس طوری طراحی شده اند که مناسب برای سئو و  در عین حال استفاده از ساده باشد. برخی از صاحبان سایت دردسرهایی برای کار با انواع متا تگ ها به منظور سئو شدن سایت دارند ولی وردپرس این مشکل را از بین برده و کار را بسیار ساده و قابل فهم کرده است.

حتی از این هم بیشتر، وردپرس یک معلم خوب برای سئو است و شما را در نحوه استفاده از کلمات کلیدی در متن مطالبان راهنمایی میکند همچنین به شما در تشخیص عبارات پر تکرار در متن هایتان کمک میکند و این تاثیر زیادی روی سئو شدن صفحات سایت شما دارد. بدین ترتیب مخاطبان بیشتری سایت شما را درگوگل پیدا میکنند و کسب و کارتان رونق میگیرد.

دوستدار سئو بودن وردپرس

 

دوستدار سئو بودن وردپرس

۴- وب سایت های واکنش گرا

سالهاست که بیشتر مردم از موبایل برای بازدید از سایتهای مورد نظر خود استفاده میکنند پس بسیار مهم است که سایت شما در گوشی های هوشمند به درستی و زیبایی نمایش داده شود. اینجاست که پای طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو به میان می آید این روش طراحی سایت روی نمایش صحیح و تمیز سایت در موبایل  و تبلتها تمرکز دارد. زیرا با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش موبایل و تبلت بدون طراحی واکنش گرا کاربر به سختی میتواند سایت شما را ببیند و خیلی سریع از آن خارج میشود.

قالب های وردپرس واکنش گرا هستند و به خوبی در گوشی های موبایل نمایش داده میشوند. پس شما مشتریان خود را از دست نمیدهید و بدون اینکه دانشی در طراحی واکنش گرا داشته باشید از این قابلیت بهره میبرید.

۵- تعداد کاربران زیاد

وردپرس بالا ترین تعداد کاربران را در بین سیستمهای مدیریت محتوای (CMS) جهان دارد این یعنی اگر خودتان فرصت مدیریت سایت وردپرسی خود را ندارید به راحتی میتوانید کارمندی مسلط به وردپرس پیدا کرده و کار را به او بسپارید.

همچنین اگر شما  نخواهید از قالبها و افزونه های آماده وردپرس استفاده کنید و مایل باشید قالب و افزونه اختصاصی برای امکانات مورد نظر خود طراحی و برنامه نویسی کنید برنامه نویسان زیادی در ایران هستند که میتوانند این کار را برای شما انجام دهند و از این جهت هم کمبودی احساس نخواهید کرد. بزرگ بودن جامعه کاربران و برنامه نویسان وردپرس یکی از مهمترین محاسن آن است که موجب میشود برای پیدا کردن آموزش کارهای مختلف در وردپرس هیچ وقت به دردسر نیفتید و در مورد هر موضوعی آموزشهایی به زبان فارسی و انگلیسی در وب خواهید یافت.

۶- مدیریت آسان

جدا از نصب و پیکربندی آسان، یکی دیگر از مزایای بزرگ وردپرس این است که حتی برای افرادی که هرگز از آن استفاده نکرده اند، مدیریت آن بسیار آسان است.

از پنل مدیریت آن شما قادر خواهید بود هر کاری را بدون مشکل انجام دهید، مانند:

  • یک پست یا صفحه جدید اضافه کنید
  • دسته یا برچسب اضافه کنید
  • پست ها یا صفحات را ویرایش کنید
  • پلاگین ها و پوسته ها را نصب کنید
  • پیکربندی منو ها و ابزارک ها

این به افرادی که تازه وارد به دنیای وردپرس هستند این امکان را می دهد که بدون داشتن دانش کامپیوتر یا نحوه مدیریت یک صفحه وب، کارها را به درستی انجام دهند.

یادگیری وردپرس، اشتباه کردن، آزمایش کردن، موفقیت و اشتباه کردن دوباره، مواردی هستند که در پی هم رخ میدهند، این یک زنجیره بی پایان است. ساده بودن به این معنا نیست که هیچ اشتباهی رخ نمیدهد، بنابراین ایده آل این است که همیشه یک پلاگین (افزونه) بکاپ داشته باشید یا از هاستی استفاده کنید که به طور منظم از سایت شما نسخه پشتیبان تهیه کند تا همیشه از فایل ها و پایگاه داده های سایت خود نسخه پشتیبان داشته باشید و در صورت بروز اشتباه بتوانید همه چیز را به حالت اول برگردانید.

معایب طراحی سایت با وردپرس

معایب طراحی سایت با وردپرس

 

معایب طراحی سایت با وردپرس

۱- سفارشی سازی

قابلیتهای زیادی در قالبها و افزونه های وردپرس به سادگی در دسترس شماست اما گاهی لازم است برخی امکانات به سایتتان اضافه کنید که نیاز به سفارشی سازی قالب یا افزونه وردپرس دارید. اگر شما تخصصی در کدنویسی نداشته باشید یا فردی آموزش دیده در این موضوع در دسترس شما نباشد به مشکلاتی بر خواهید خورد.

هر چند این نقطه ضعف مخصوص وردپرس نیست و در سایر سیستمهای مدیرت محتوای دیگر همچون جوملا و دروپال هم وجود دارد، اما لازم دانستم جهت اگاهی تان این مطلب را به شما یادآوری کنم.

۲- مشکلات امنیتی

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است این بدان معنی است که کد وردپرس در اخیار همه افراد از جمله هکر ها قرار دارد در صورت وجود باگ یا مشکل امنیتی در وردپرس هکر ها از آن مطلع شده و میتوانند اقدام به هک سایت شما کنند. البته آپدیتهای وردپرس به طور منظم منتشر میشوند و اگر شما همواره هسته وردپرس، قالبها و پلاگین های آن را به روز نگهدارید به ندرت دچار مشکل خواهید شد.

پس حتما در مورد امنیت وردپرس اطلاعات خود را به روز کنید، همواره از آپدیت بودن هسته وردپرس، قالب (پوسته) و پلاگینهای وردپرس مطمئن شوید و همیشه از افزونه و قالب هایی استفاده کنید که اصول امنیتی در آنها لحاظ شده باشد. همچنین حتما دیگر مقاله من در مورد ترفندهای وردپرس برای تازه کارها را بخوانید.

۳- کم بودن سرعت

استفاده بیش از حد از منابع در سطح PHP ، MYSQL ، RAM و CPU موجب میشود وردپرس تا حدی کند باشد.

در این موارد، یکی از کارهایی که می توانید برای بهبود عملکرد وردپرس انجام دهید، نصب یک افزونه کش است. افزونه کش به شما این امکان را می دهد که یک کپی از سایت به صورت ایستا تولید کنید، یعنی بدون اجرا شدن کدهای PHP و MYSQL کاربران میتوانند صفحات سایت شما را ببینند. این کار تا حد قابل قبولی سرعت سایت وردپرسی شما را بهبود می دهد. علاوه بر این استفاده از یک سرویس هاستینگ پر سرعت میتواند نگرانی های شما را در مورد سرعت وردپرس تا حد زیادی برطرف کند.

همانطور که بیان شد برای افزایش سرعت وردپرس باید از پلاگینهای کش استفاده کرد. پلاگینهای زیادی برای این کار وجود دارند که برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند. افزونه راکت وردپرس (WP Rocket) معروفترین آنهاست که مناسب وب سرورهای آپاچی و انجینکس (Nginx) میباشد.

همچنین اگر هاست شما از وب سرور لایت اسپید استفاده میکند پلاگین لایت اسپید کش (Litespeed Cache) بهترین انتخاب است. برای اطلاع از وب سرور سایت خود میتوانید در تیکت از پشتیبانی فنی هاستینگ خود بپرسید یا اینکه از وب سایتهایی استفاده کنید که به طور خودکار وب سرور هاست شما را تشخیص میدهند. برای این کار کافی است آدرس سایت خود را در کادر مربوطه این وب سایتها وارد نمایید.

مزایا و معایب وردپرس: نتیجه گیری

خوب تا اینجا مزایا و معایب وردپرس را با هم مرور کردیم، وردپرس محبو بترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است و امکانات خوبی را در اختیار ما قرار می دهد که موجب راحتی کار با آن میشود.

بنابراین وردپرس یکی از بهترین انتخابها برای زمانی است که بودجه محدودی برای طراحی سایتتان در اختیار دارید. اگر بودجه کافی در اختیار دارید میتوانید به سفارش یک سیستم اختصاصی فکر کنید البته این موضوع علاوه بر بودجه، به امکانات و قابلیتهایی بستگی دارد که شما از سایت خود انتظار دارید تا بتوانید بین وردپرس (یا سایر سیستم های آماده) و کد نویسی اختصاصی یکی را انتخاب کنید.

نوبت شماست

حالا نوبت شماست اگر سوالی برایتان پیش آمده یا نکته ای در نظر دارید که میتواند به کامل شدن این مقاله کمک کند، خوشحال میشوم در دیدگاههای این صفحه آن را با من در میان بگذارید، من در مجموعه رئیس سایت در کنارتان خواهم بود

56 دیدگاه دربارهٔ «مزایا و معایب وردپرس، راهنمای سریع + جدول»

  1. در مورد معایب وردپرس بیشتر توصیح میدید ؟ آیا مشکل امنیت وردپرس در حدی هست که کلا برم سراغ برنامه نویسی اختصاصی یا اینکه مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی میشه از وردپرس استفاده کرد یا نه؟

  2. سلام آقا سعید، شما برای فروشگاه اینترنتی خود میتوانید از وردپرس استفاده کنید اما به طور اصولی. مشکلات امنیتی وردپرس در صورتی به امنیت سایت شما آسیب میزند که مدیر سایت ملاحظات امنیتی را نادیده بگیرد و به طور غیر اصولی از وردپرس استفاده کند. بسیاری فروشگاه ها هستند که همین الان از وردپرس استفاده میکنند و موفق هم هستند. موفق باشید 🙂

  3. با چه دلیل و مدرکی میگید که سرعت وردپرس پایینه و این جزو مشکلات وردپرسه؟ تجربه ای که من داشتم خصوصا نسبت به سایت قبلیم که جوملا بود سرعت بالایی داره در GTMetrix و خود گوگل هم نمرات بالایی داره

    1. سلام حسین جان، به این دلیل سرعت وردپرس را جزو معایب طراحی سایت با وردپرس ذکر کردم که وردپرس در مقایسه با CMS های اختصاصی سنگین بوده و سرعت کمتری دارد و این مشکل همه CMS های عمومی از جمله وردپرس، جوملا و دروپال هست خصوصا زمانی که از قالبها و افزونه های سنگین و متعددی در آنها استفاده شود. البته این مشکل با کمک پلاگینهای کش مثل راکت تا حدی برطرف میشود و همینطور استفاده از یک هاست پرسرعت و CDN میتوان این عیب وردپرس را تا حدی پوشش دهد. مثلا پر استفاده ترین قالب فروشگاهی وردپرسی وودمارت است ولی این نقطه ضعف را دارد که سنگین است اما با بهینه کردن آن توسط یک برنامه نویس میتوان آنرا سبک تر کرد و آز آن طرف قالب فروشگاهی فلت سام نسبت به وودمارت از نظر سرعت بهینه تر و سبک تر است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا